مزایا و معایب ورق های گالوانیزه

حتما تا به حال اسم ورق های گالوانیزه را شنیده اید، این ورقها از جنش فولاد می باشند.

ما در زیر مطلبی در مورد این ورق ها و مزایا و معایب آنها قرار داده ایم که با مرور آن کمی از این ورق ها شناخت پیدا خواهید کرد.

فولاد گالوانيزه به فولاد گالوانيزه شده توسط روي گفته مي‌شود.

معرفی خصوصیات ورق گالوانیزه

عرض : 1000 و 1250

کوتینگ : 100 – 120 – 180 – 220 – 275

ضخامت : 0.18 – 0.40 – 0.90 – 2 – 6

وزن کویل : 3.5 الی 12 تن

قطر داخلی کویل : 570 الی 620

کرم دار ( به انگلیسی : Chromated )

بدون روغن ( به انگلیسی : Unoiled )
مزاياي ورقهاي گالوانيزه چيست؟

استفاده از ورقهاي گالوانيزه ده فايده خواهد داشت كه عبارتند از:

هزينه كمتر: براي انجام عمليات گالوانيزينگ، در مقايسه با ساير روشهاي معمول جلوگيري از خوردگي، نياز به هزينه كمتري خواهد بود.

هزينه كمتر براي تعميرات و نگهداري: حتي در شرايطي كه انجام عمليات گالوانيزينگ در مقايسه با ساير روشهاي جلوگيري از خوردگي، هزينه برتر است، اجراي آن به دليل عدم نياز به تعميرات پرهزينه‏، توصيه مي شود.

طول عمر زياد: طول عمر ورقهاي پوشش داده شده با روي‏ در محيط هاي كاملا خورنده، در حدود 20 تا 30 سال است.

اعتبار: استانداردهاي مختلف در خصوص گالوانيزينگ ورقهاي فولادي، درزمينه ايجاد پوششهاي نازك بحث مي كنند و اين نشان دهنده آن است كه طول عمر و نحوه عملكرد لايه روي‏، براي مصرف كننده قابل اعتماد است.

دوام پوشش: پوشش ايجاد شده از طريق گالوانيزه به دليل داشتن يك ساختار متالورژيكي خاص، داراي مقاومت مناسب در برابر صدمات مكانيكي، سايش و خوردگي خواهد بود.

محافظت در برابر صدمات محيطي به صورت اتوماتيك: پوششهاي گالوانيزه به دليل آنكه در فولاد نفوذ كرده و به عنوان كاتد عمل مي كنند، به همين دليل خواهد توانست مقاطع ريز موجود در روي سطح فولاد را در برابر صدمات محيطي و خورندگي، محافظت نمايند.

محافظت كامل: پوشش ايجاد شده مي تواند كليه نقاط و سطوح فولاد را اعم از گوشه ها، جاهاي كوچك و فرورفتگيها پر نموده و از خوردگي آنها جلوگيري كند. در اين زمينه هيچ پوششي بهتر از پوشش گالوانيزه عمل نخواهد كرد.

بازرسي آسان: پوشش گالوانيزه را به راحتي و بدون نياز با هيچ آزمايش مخربي و تنها از طريق چشم مي توان كنترل و بازرسي نمود (در شرايط خاص كه نياز به ارائه تضمين براي كنترل كيفيت است، نياز به آزمايشهاي مخرب مي باشد .

رسيدن به هدف در زمان كوتاه: در صورتي كه نياز باشد از ورقهاي گالوانيزه در محل استفاده شود، در اين حالت نياز به صرف زمان براي آماده سازي سطح، رنگ كردن و يا بازرسي نخواهد بود.

محافظت كامل توسط پوشش گالوانيزه: پروسه گالوانيزه وابسته به شرايط آب و هوائي نمي باشد.
مصرف ورق هاي گالوانيزه:

ورقهاي گالوانيزه مصارف بسياري در صنايع مختلف داشته و زماني از آن استفاده مي شود كه نياز به كنترل خوردگي در آهن و فولاد باشد.

معايب ورق هاي گالوانيزه عبارتند از :

عمليات جوشکاري اين ورق نسبت به آهن معمولي داراي پيچيدگي و دشواري هاي به مراتب بيشتري مي باشد

گازها و بخارهاي حاصل از عمليات جوشکاري سمي مي باشد و در طولاني مدت باعث بروز بيماري هاي ريوي حاد و قرار گرفتن براي مدت محدود در برابر اين گاز ها باعشث بروز سردرد سرگيچه و حالت تهوع مي شود لذا توصيه مي گردد هنگاهم جوشکاري با اين نوع ورق حتما از ماسک هاي استاندارد استفاده گردد و مدت زمان جوش کاري براي هر نفر در روز با استفاده از تجهيزات استاندارد به مدت چهار ساعت مي باشد

 

طرح فروش  ویژه