در ابتدایی ترین اصطلاح، ساندویچ پانل نوعی پانل متشکل از سه (یا گاهی اوقات بیشتر) مواد است که به هم چسبیده اند و یک واحد را تشکیل می دهند.

ساندویچ پانل ها در کاربردهای مختلفی در صنعت ساخت و ساز از پانل های سقفی گرفته تا پانل های کف تا همان دیوارهایی که خود یک ساختمان را تشکیل می دهند استفاده می شود.

ساندویچ پانل ها را می توان پانل های کامپوزیت نیز نامید، به این معنی که از بیش از یک نوع ماده تشکیل شده اند.

ساندویچ پانل به دلیل پیکربندی پانل ها به عنوان ساندویچ شناخته می شود.

پانل ها دارای سه جزء اساسی هستند: دو لایه رو به بیرون و یک هسته ضخیم. دو پانل بیرونی به عنوان “نان” ساندویچ عمل می کنند و هسته آن گوشت است.

چرا باید از ساندویچ پانل استفاده کرد؟

ساندویچ پانل ها به دلیل تعدادی از مزایا، عمدتاً مربوط به هزینه، به طور گسترده مورد تحسین قرار می گیرند. مقایسه بین فناوری پارتیشن قاب (قاب های پوشیده شده با پانل های ساندویچ) و فن آوری های سنتی ساختمان مبتنی بر دیوارهای بنایی مزایای پانل های ساندویچ را در سه زمینه کلیدی نشان می دهد:

هزینه های مستقیم

ساخت یک ساختمان در هر یک از این فناوری ها به سطوح مخارج سرمایه ای مشابهی نیاز دارد.

مقایسه در این زمینه شامل هزینه های مصالح ساختمانی، نیروی کار و حمل و نقل است.

شرکت ماموت یکی از تولیدکنندگان برتر کشور در این حوزه است شما می توانید شماره وآدرس این شرکت برتر را از قسمت تماس با ما دریافت کنید

زمان ساخت

یک ساختمان مبتنی بر فرآیند سنگ تراشی سنتی ممکن است ۶ تا ۷ ماه طول بکشد.

یک ساختمان با همان حجم با استفاده از پارتیشن های قاب فقط ۱ ماه طول می کشد تا تکمیل شود.

زمان ساخت و ساز برای تجارت بسیار مهم است. هر چه زودتر یک ساختمان یا انبار تولیدی برای استفاده راه اندازی شود، زودتر می توان بازگشت سرمایه را به دست آورد.

ساختمان های پارتیشن قاب به جای “ساخت” مونتاژ می شوند. قطعات ساختاری تمام شده و اجزای روکش در محل می‌رسند و سپس مانند خانه‌ای از آجرهای اسباب‌بازی مونتاژ می‌شوند.

مزیت دیگر این است که نیازی نیست منتظر بمانید تا پوسته ساختمان رطوبت اضافی را از دست بدهد.

فرآیندهای ساخت و ساز

در برخی از بخش های صنعت، الزامات ساخت و ساز می تواند برای یک پروژه ساختمانی حیاتی باشد.

ساخت پارتیشن قابی یک “فرایند خشک” است، بدون نیاز به آب برای مصالح ساختمانی. یک فرآیند خشک فقط به مونتاژ ساختار و تثبیت روکش (در اینجا، پانل های ساندویچ) با پیچ نیاز دارد.

در ساخت سنگ‌تراشی سنتی از «فرایندهای مرطوب» استفاده می‌شود که برای ساخت ملات آجرکاری، بتن برای ریخته‌گری یا گچ برای ساخت نیاز به مقدار قابل توجهی آب دارد.

برخی از بخش‌های صنعت، مانند فرآوری چوب یا تولید دارو، به سطوح رطوبت نسبی ثابت و کنترل‌شده نیاز دارند که از فرآیندهای ساخت‌وساز مرطوب جلوگیری می‌کند.

هسته ها در ساندویچ پانل

عملکرد ساندویچ ها بسته به مواد مورد استفاده برای هسته و لایه های بیرونی آن که اغلب به آن روکش می گویند متفاوت است.

این روزها، محبوب ترین مواد برای هسته پلی استایرن منبسط شده (EPS)، پلی استایرن اکسترود شده (XPS)، پلی ایزوسیانورات (PIR)، پلی اورتان (PUR)، پشم معدنی (MW) هستند.

اگرچه هر ماده مزایا و معایب خاص خود را دارد، اما هسته‌های PIR و PUR عموماً نسبت به هسته‌های EPS یا XPS در برابر آب و آتش مقاوم‌تر هستند و از پشم معدنی یا مواد دیگر دوام بیشتری دارند.

تخته های دو طرف هسته نیز گزینه های مختلفی دارند که محبوب ترین آنها ورق فلز، آلومینیوم، OSB، تخته سه لا، فیبر سیمان یا اکسید منیزیم (MgO) است

در اینجا نیز، انتخاب مواد مهم است، زیرا پانل‌های سایدینگ ساختاری OSB، تخته سه لا و کامپوزیت سطح عملکرد آتش، مقاومت در برابر نفوذ رطوبت و قالب و دوام مشابه ساندویچ پانل‌های روکش شده با ورق فلز را ندارند.

اجزا ساندویچ پانل

هسته پلی استایرن منبسط شده (EPS)

انواع مختلفی از هسته ها در تولید ساندویچ پانل استفاده می شود. پشم معدنی، فوم پلی یورتان شده (PU، PUR) و فوم پلی ایزوسیانورات (PIR، IPN)، و همچنین فوم پلی استایرن شده (فوم پلاستیکی) بیشترین کاربرد را دارند.

پانل های پر شده با پلاستیک فوم دار دارای بدترین ویژگی های عملیاتی هستند، بنابراین، به عنوان یک قاعده، برای ساخت سازه های موقت با عمر مفید حداکثر ۱۰ سال و بدون نیاز به حفاظت در برابر آتش استفاده می شود، زیرا پلاستیک فوم قابل احتراق است.

جدای از آن، فوم پلاستیک دار دارای تضعیف صدای کمی است و باعث پخش شدن صدا قالب می شود.

تنها مزیت ساندویچ پانل های بافوم پلاستیک قیمت پایین آنهاست.

هسته پلی استایرن اکسترود شده (XPS)

فوم پلی استایرن اکسترود شده (XPS) فوم سفت و سختی است که یک محلول عایق قوی، در عین حال سبک و انعطاف پذیر ارائه می دهد که در برابر جذب آب مقاوم است.

همانند EPS، پلی استایرن اکسترود شده کاربردهای بسیار متنوعی دارد. می توان از آن برای عایق کاری ساختمان، سقف و کف بتنی استفاده کرد. از مواد پلی استایرن اکسترود شده نیز می توان در صنایع دستی و مدل سازی، به ویژه مدل های معماری استفاده کرد.

هسته پشم معدنی

به عنوان گسترده ترین ماده، پشم معدنی همیشه در پانل های ساندویچ با افزایش درجه آتش سوزی (تا EI360)، به عنوان مثال، در پارتیشن های نسوز استفاده می شود.

بسته به ویژگی های لازم، از پشم معدنی با تراکم های مختلف در ساختار ساندویچ پانل ها استفاده می شود: چگالی کم (کمتر از ۹۰ کیلوگرم بر متر مکعب) – برای پارتیشن های داخلی، تراکم متوسط ​​(۹۵-۱۱۵ کیلوگرم بر متر مکعب) – برای دیوارهای خارجی و سقف. پانل ها یا افزایش تراکم (۱۲۰ کیلوگرم بر متر مکعب و بیشتر) – برای پارتیشن های نسوز و پانل های دیواری که ظرفیت باربری آنها افزایش یافته است.

ویژگی های پشم معدنی باعث استفاده گسترده از ساندویچ پانل با چنین هسته ای در ساخت انبارهای با مواد قابل احتراق، تولیدات آتش زا خطرناک و همچنین ساختمان هایی با نیازهای صوتی افزایش یابنده است.

پشم معدنی
پشم سنگ

هسته PIR

ساندویچ پانل از فوم پلی یورتان به دلیل وزن کم آنها در نصب راحت هستند (در بیشتر موارد، چگالی پلی یورتان فوم شده در پانل ها از ۳۲ تا ۴۰ کیلوگرم بر متر مکعب است) و ویژگی های صرفه جویی در انرژی بالاتری نسبت به پشم معدنی دراند

پلی یورتان فوم شده رطوبت را جذب نمی کند و بنابراین می تواند به طور موفقیت آمیزی در پانل های کارواش، استخرهای شنا، تولیدات با رطوبت بالا ( مزارع قارچ ) و همچنین اشیایی که در نزدیکی بدنه های آبی قرار دارند استفاده شود.

ساندویچ پانل با هسته پلی یورتان فوم شده در اجسام با الزامات ایمنی آتش پایین و همچنین در انبارهای سرد (یخچال و فریزر، از جمله با محیط گاز تنظیم شده) استفاده می شود.

در این مورد، برای جلوگیری از پل سرد و کاهش تلفات حرارتی، باید از درج های پلی پروپیلن بر روی فیکساتورهای پانل استفاده شود.

هسته IPN

پلی ایزوسیانورات فوم دار (PIR) نشان دهنده نسل جدیدی از هسته پلی اورتان با درجه آتش تا EI45 است.

هسته پلی ایزوسیانورات فوم دار نوع E-PIR دارای امتیاز آتش EI15-EI30 است، در حالی که X-PIR – تا EI45.

IPN علامت تجاری پلی یورتان فوم اصلاح شده است که در ساندویچ پانل ماموت استفاده می شود.

یکی از اشکالات IPN عدم وجود این نوع هسته در بین هسته های توصیه شده در استاندارد اروپایی DSTU B EN 14509:2014 است که تأیید ویژگی های کیفی محصولات با چنین هسته ای را پیچیده می کند و عمر طولانی آن را تضمین نمی کند.

طول عمر ساندویچ پانل

طول عمر ساندویچ پانل ها به طراحی برای انتخاب مشخصات فنی مناسب اجزای محصول با توجه به نیاز ساختمان، محیط و شرایط آب و هوایی که در آن قرار دارد بستگی دارد.

ورق بیرونی ساندویچ پانل باید در برابر تغییرات دما، اشعه UV و اثرات خارجی مقاوم باشد. ورق داخلی باید در برابر اثرات شیمیایی و فیزیکی و همچنین تراکم که ممکن است ناشی از جو داخلی ساختمان باشد مقاوم باشد.

همچنین ظرفیت باربری ساندویچ پانل ها که با مواد عایق متناسب با نیاز ساختمان طراحی شده اند، باید بر اساس باری که حمل می کنند به درستی محاسبه شود.

پس از نصب طبق استانداردها، ساندویچ پانل ها و محصولات مکمل آن باید حداقل سالی یک بار برای تمیز کردن و نگهداری بررسی شوند. خسارات ناشی از شرایط خارجی باید بدون تاخیر برطرف شود.

ظرفیت تحمل ساندویچ پانل

ظرفیت باربری یک ساندویچ پانل یک ویژگی مهم است، زیرا پانل ها در حین کار در معرض تاثیر برف، باد، فعالیت لرزه ای و غیره قرار می گیرند. به عنوان مثال، برای ساخت یک ساختمان در مناطق مختلف، مقادیر بارهای باد و برف می تواند چندین بار متفاوت باشد.

همچنین لازم است ویژگی های سازه ای، بارهای خدماتی و همچنین شرایط عملیات ساختمان در نظر گرفته شود.

به عنوان مثال، سقف علاوه بر بار برف، باید با یک ابزار نظافتی در مقابل یک فرد مقاومت کند.

هنگامی که از ساندویچ پانل های دیواری در ساختمان های بلند استفاده می شود، می توان به انتخاب یراق آلات و تعداد نقاط ثابت توجه ویژه ای داشت.

در پروژه هایی که امکان انفجار وجود دارد، باید از سازه های سبک متحرک استفاده شود.

در چنین سازه‌هایی از ساندویچ پانل‌هایی با انواع فیکس‌کننده‌های خاص استفاده می‌شود که در صورت افزایش فشار داخلی باعث کاهش فشار از قسمت‌های خاصی از نما می‌شود.

این اجازه می دهد تا از صدمات به افرادی که در داخل محوطه و نزدیک جسم هستند و همچنین آسیب به سازه های ساختمان جلوگیری شود.

مزایا و معایب ساندویچ پانل های عایق

استفاده از ساندویچ پانل بر روش سنتی ایجاد ساختمان از سنگ تراشی غلبه کرده است.

این به این دلیل است که ساندویچ پانل های عایق دارای مزایای ساختمانی زیادی هستند مانند:

زمان ساخت سریعتر

هزینه های کمتر برای مواد، حمل و نقل و نیروی کار

مونتاژ سریع با استفاده از فرآیند خشک

عایق حرارتی و صوتی خوب

مقاوم در برابر خوردگی و سایر اثرات بیولوژیکی

در حال حاضر، عیب اصلی ساندویچ پانل ها عدم توانایی آن در تحمل بارهای اضافی ساختمانی است.

موارد استفاده از ساندویچ پانل های عایق

از ساندویچ پانل ها در انواع ساختمان های تجاری و صنعتی استفاده می شود. در اینجا لیستی از موسساتی است که از پانل های ساندویچ عایق استفاده می کنندآورده شده است.

آزمایشگاه ها – تجهیزات پزشکی را خنک و در شرایط کاری خوب نگه می دارد

مواد غذایی، سوپرمارکت ها و هایپر مارکت ها – از اجناس در برابر آتش و رطوبت محافظت می کند

امکانات ذخیره سازی سرد – غذای ذخیره شده را خنک و تازه نگه می دارد. راندمان سیستم تبرید را بهبود می بخشد

انبارها و مراکز لجستیک – از کالاها در برابر آسیب های احتمالی ناشی از آب، رطوبت و آتش محافظت می کند.

کارخانه ها و تاسیسات تولید – پانل ها دمای کارخانجات را تنظیم می کنند و از گرم شدن بیش از حد تجهیزات جلوگیری می کنند

نمایشگاه‌های خودرو – پانل‌های ساندویچ از خودروها در برابر آسیب‌های محیطی محافظت می‌کنند و ظاهر و حسی مدرن به کل نمایشگاه می‌بخشند.

مراکز ورزشی وتفریحی – به حفظ دمای مناسب ساختمان کمک می‌کند و کاربران را در هنگام ورزش یاتماشاگران ورزش راحت نگه می‌دارد.

ابعاد ساندویچ پانل

ساندویچ پانل برای ساختمان های صنعتی و مسکونی و همچنین سازه های نظامی، کشاورزی و پیش ساخته، ساختمان های محل ساخت و ساز و سیلو استفاده می شود.

در حالی که عرض پوشش ساندویچ پانل ۱۰۰۰ میلی متر است، طول آن در اندازه های مناسب با توجه به نیاز پروژه شما تولید می شود.

هنگام محاسبه اندازه ساندویچ پانل، باید ضخامت عایق خود را نیز در نظر بگیرید. نوع و ضخامت هسته عایق شما باید بر اساس خواص ساختمان شما انتخاب شود.

ضخامت پانل های سقفی و ساندویچ پانل های دیواری که برای سقف و دیوارهای ساختمان شما استفاده می شود بر اساس انواع عایق از ۴۰ میلی متر تا ۲۰۰ میلی متر برای نوع عایق PUR/PIR و ۵۰ میلی متر تا ۱۵۰ میلی متر برای پشم معدنی متغیر است.

۴۰ میلی متر تا ۱۵۰ میلی متر برای عایق EPS.

ضخامت عایق PUR / PIR در پانل های سردخانه بین ۸۰ تا ۲۰۰ میلی متر و ضخامت عایق پشم معدنی در پانل های آکوستیک بین ۵۰ تا ۱۵۰ میلی متر است.

لطفا برای اندازه گیری و سایر جزئیات فنی ساندویچ پانل با پانل ماموت تماس بگیرید.

ثبت نظرات

[contact-form-7 id=”865″ title=”فرم تماس ۱”]
طرح فروش  ویژه